Temat projektu: Neuroanatomiczne korelaty percepcji czasu
kierownik projektu: prof. dr hab. Elżbieta Szeląg
Instytut Biologii Doswiadczalnej PAN im. M. Nenckiego
Termin realizacji: 09.2006-09.2009
nr grantu: 1082 /P01/2006/31
Niniejszy projekt dotyczy neuroanatomicznego podłoża percepcji czasu
oraz zmian neuroplastycznych w tym zakresie, które powstają w wyniku
stosowanego treningu.
Zgodnie z wieloma danymi, percepcja czasu stanowi podstawowy proces
kształtujący funkcjonowanie poznawcze człowieka. Wykazano ponadto, że u
pacjentów z zaburzeniami językowymi zastosowanie treningu w percepcji
czasu powoduje nie tylko usprawnienie w tym zakresie, ale owocuje
również transferem poprawy na niećwiczone podczas treningu funkcje
językowe.
Obecny projekt ma za zadanie przy pomocy różnych technik badawczych określić:
Badania dotyczyć będą osób młodych (20-30-latkówi), bez deficytów
językowych i uszkodzeń układu nerwowego, co umożliwi poznanie
neuroanatomicznego podłoża zależności obserwowanych w w/w badaniach
klinicznych.
Niezwykle cenne w realizacji projektu są interdyscyplinarne badania w
zakresie: technik behawioralnych, funkcjonalnego rezonansu
magnetycznego (fMRI) i potencjałów wywołanych. Modelem eksperymentalnym
jest badanie zakresów działania mechanizmu neuronalnego kontrolującego
postrzeganie sekwencji zdarzeń, w zakresie percepcji słuchowej.
Przedmiotem badań będą progi postrzegania sekwencji, które wyrażają się
najkrótszą przerwą oddzielającą dwa tony, przy której badany podaje
zaprezentowaną kolejność na poziomie 75% poprawności. Progi te
oszacowywane będą dwukrotnie: przed zastosowanym treningiem (wyjściowo)
oraz po treningu („czasowym”) lub kontrolnym („nieczasowym” lub wobec
braku jakiegokolwiek treningu). Wskaźniki behawioralne (poziom progu w
milisekundach) zostaną zweryfikowane za pomocą fMRI i potencjałów
wywołanych pod kątem struktur mózgowych zaangażowanych w postrzeganie
sekwencji zdarzeń oraz zmian neuroplastycznych zachodzących w wyniku
treningu.
Proponowane badania mają ważne znaczenie kliniczne. Poznanie
neuroanatomicznego podłoża powyższych procesów pozwoli na bezpieczne
wdrażanie do terapii logopedycznej nowatorskich metod skoncentrowanych
na percepcji czasu, które są aktualnie weryfikowane w Pracowni
Neuropsychologii
|